Program rządowy przewiduje, że droga ekspresowa S8 zastąpi autostradę A4 jako najdłuższą trasę szybkiego ruchu w Polsce
Wśród polskich dróg szybkiego ruchu, współcześnie królująca jest autostrada A4 o długości blisko 670 kilometrów. Na kolejnych miejscach podium znajdują się drogi ekspresowe – S7 i S8, z których każda ma swoje określone segmenty dostępne dla kierowców. Aktualnie, droga S7 liczy sobie mniej więcej 558 kilometrów, natomiast S8 – około 534 kilometrów. Jednakże, ten stan rzeczy ma ulec zmianie za sprawą Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata do 2030 (RBDK). Zgodnie z tym planem, to właśnie S8 powinna w przyszłości stać się najdłuższą drogą szybkiego ruchu w kraju.
Drogę ekspresową S7 obecnie tworzą trzy główne odcinki: od Gdańska do Płońska, od Warszawy do Miechowa oraz od Myślenic do Rabki-Zdrój. Jej alternatywa, S8, jest możliwa do pokonania korzystając z części autostrad A8, A1 i drogi ekspresowej S2, co umożliwia podróż od Kobierzyc pod Wrocławiem aż do przedmieść Białegostoku. Te dwa szlaki łączą kluczowe miasta i stanowią elementy europejskich tras transportowych – S7 jest częścią trasy E77, natomiast S8 – E67.
W dzisiejszym artykule skupimy się na historii budowy tych dwóch dróg ekspresowych oraz na ich odcinkach, które są aktualnie w trakcie realizacji lub przygotowania. Przyjrzymy się także przetargom na ich budowę.